Smartphone populair op het toilet

Resultaten van een online InSites Consulting onderzoek bij smartphone gebruikers

05 JUNI 2012, GENT, BE
Samenvatting
De smartphone is overal. 33% van de Belgische gebruikers geeft aan zijn/haar smartphone te gebruiken op het toilet, 28% terwijl ze TV kijken en 56% zelfs terwijl ze bij familie of vrienden zijn. Daarbovenop komt dat 36% zijn/haar smartphone in de wagen gebruikt tijdens het rijden. In de US gebeurt dit zelfs bij de helft van de gebruikers. Dit zijn de eerste resultaten van een nieuw online onderzoek van InSites Consulting in België, het VK, de VS en Nederland rond het gebruik van smartphones.

De smartphone is overal

33% van de Belgische gebruikers geeft aan zijn of haar smartphone te gebruiken op het toilet, 28% terwijl ze TV kijken en 56% zelfs terwijl ze bij familie of vrienden zijn. Daarbovenop komt dat 36% zijn of haar smartphone in de wagen gebruikt tijdens het rijden en 54% tijdens het shoppen.

België scoort slechter op vlak van data-connectie

Terwijl in de andere bevraagde landen de overgrote meerderheid een smartphone mét data-abonnement heeft, is dat in België maar net iets meer dan de helft van de gebruikers.

Elias Veris, Mobile expert bij InSites Consulting: “Dat heeft waarschijnlijk te maken met het verbod op koppelverkoop van connectie en telefoon en met de hoge prijzen van data in vergelijking met andere landen. Er is recentelijk een positieve evolutie ingezet op het vlak van prijzen, maar die weegt nog niet erg hard door op de Belgische markt.”

Het in contact blijven met vrienden en familie is de traditionele drijfveer van het gebruik van een mobiele telefoon (72%). Deze blijft dan ook het belangrijkst voor smartphone-gebruikers, wat zich ook weerspiegelt in het hoge gebruik van sociale media applicaties. Daarbij komen 2 andere, meer typische gebruiksredenen. Ten eerste geeft 58% van de smartphone-gebruikers als drijfveer je leven gemakkelijker maken door de toegang tot informatie (online bijvoorbeeld, maar ook door je agenda steeds bij te hebben). En ten tweede entertainment op bijvoorbeeld wachtmomenten; dit wordt door iets meer dan de helft aangegeven.

PCs staan onder druk

In veel gevallen blijven PCs het geprefereerde toestel: voor e-mail, om te surfen, te werken en aan sociaal netwerken te doen. Maar deze voorkeur uit zich niet altijd in gedrag; in veel gevallen is de smartphone het enige toestel dat beschikbaar is, en wordt die dus gebruikt.

Elias Veris: “Gebruikers schatten dat minstens 5% van de tijd die nu op PC en laptop wordt gespendeerd, naar smartphones en tablets zal gaan in de nabije toekomst. Ikzelf denk dat dat veel meer wordt; thuis zal de tablet veel tijd naar zich toetrekken en onderweg is dat de smartphone.”

Over het onderzoek:

De feiten en cijfers in dit persbericht zijn gebaseerd op een online onderzoek dat door InSites Consulting werd uitgevoerd bij 800 smartphone gebruikers in de VS, VK, Nederland en België. Het volledige rapport is online beschikbaar: http://www.slideshare.net/InSitesConsulting/mobile-mindset-report-by-insites-consulting.

Citaten
"Dat heeft waarschijnlijk te maken met het verbod op koppelverkoop van connectie en telefoon en met de hoge prijzen van data in vergelijking met andere landen. Er is recentelijk een positieve evolutie ingezet op het vlak van prijzen, maar die weegt nog niet erg hard door op de Belgische markt." Elias Veris, Mobile expert bij InSites Consulting
"Gebruikers schatten dat minstens 5% van de tijd die nu op PC en laptop wordt gespendeerd, naar smartphones en tablets zal gaan in de nabije toekomst. Ikzelf denk dat dat veel meer wordt; thuis zal de tablet veel tijd naar zich toetrekken en onderweg is dat de smartphone." Elias Veris, Mobile expert bij InSites Consulting
Over InSites Consulting

InSites Consulting was established in 1997, and although a marketing research company, the founders never really wanted to be market researchers. InSites Consulting really is a crazy blend of academic visionaries, passionate marketers and research innovators that are determined to challenge the status quo of marketing research. Over the last 10 years the company has grown at an amazing 35% per year. Today, there’s more than 130 employees working in five offices (BE, NL, UK, RO, US) getting their energy from helping world leading brands to improve their marketing efforts and to develop deeper connections with consumers on a global scale via Research Communities. InSites Consulting is rewarded with no less than 15 international awards The recipe for success: a never-ceasing enthusiasm, a lot of hard work, a culture of sharing, and permanent innovation in research methods and marketing thought leadership. And last but not least: positively surprising clients every day. More info: www.insites-consulting.com.